غذای دریاییغذای اصلی

طرز تهیه ماهی سرخ شده ترد و خوشمزه به ساده‌ترین روش ممکن

در بین غذا‌های دریایی که در سر تا سر این کره خاکی وجود دارد، ماهی حرف اول را می‌زند. در واقع این غذا در ایران و سایر کشور‌ها محبوبیت زیادی دارد و به روش‌های مختلفی طبخ می‌شود. ماهی را هم می‌توانید به صورت کباب شده و هم به صورت سرخ شده میل کنید، اما به سلیقه اکثر افراد ماهی سرخ شده طعم لذیذ‌تری دارد و بیشتر به دل می‌نشیند. همچنین با توجه به زندگی آپارتمانی این روز‌های ما و نبودن امکانات برای کباب کردن ماهی بر روی منقل، بهترین شیوه طبخ سرخ کردن آن است. در این مطلب از مجله آشپزی مامی کوکینگ قصد داریم طرز تهیه ماهی سرخ شده به ساده‌ترین و خوشمزه‌‌ترین حالت ممکن را بیان کنیم تا بتوانید آن را در خانه درست کنید و از مزه بی‌نظیرش لذت ببرید.

طرز تهیه ماهی به سبک رستوران‌ها (با استفاده از فر)

اگر در رستوران‌ها ماهی سرخ کرده خورده باشید، متوجه می‌شوید آن‌ها برای خوشمزه‌تر شدن ماهی فوت و فن خاص خودشان را دارند که در این بخش می‌خواهید راز و رمز آن‌ها را برایتان فاش کنیم.

طرز تهیه ماهی سرخ شده

مواد اولیه مورد نیاز ماهی رستورانی سرخ شده

برای پخت ماهی سرخ کرده به سبک رستوران‌ها به مواد زیر نیاز دارید:

  • ماهی                     یک عدد
  • پودر سیر                 یک قاشق غذاخوری
  • سرکه                      به میزان لازم
  • آبلیمو                     3 قاشق غذاخوری
  • روغن زیتون             2 قاشق غذاخوری
  • پودر زنجبیل            یک قاشق مرباخوری
  • فلفل سیاه              به میزان لازم
  • نمک                     به میزان لازم
  • زردچوبه                 به میزان لازم
  • روغن                    به میزان لازم
  • زعفران دم کرده      3 قاشق غذاخوری

مراحل تهیه ماهی سرخ کرده با فر به سبک رستورانی

برای پخت ماهی به روش رستورانی ابتدا شکم آن را باز کرده و به خوبی بشویید تا کاملا تمیز شود. پس از شستن ماهی را خشک کرده و دو طرف آن را با سرکه ماساژ دهید. باید این کار را تا زمانی انجام دهید که سرکه به خوبی جذب گوشت ماهی شود و مزه خود را به آن دهد. برای مرحله بعدی به فر احتیاج دارید؛ سینی فر را به روغن آغشته کنید و ماهی را به سمت پوستش درون آن قرار دهید. مجددا مقداری سرکه را بر روی شکم ماهی بمالید و چه بهتر که برای این کار از برس مخصوص استفاده کنید.

پس از انجام مراحل گفته شده باید به ماهی 30 دقیقه زمان دهید تا سرکه را به طور کامل جذب کند. در همین حین فر را گرم کنید تا پس از آماده شدن ماهی آن را درون فر قرار دهید. همچنین در ادامه فرایند طرز تهیه ماهی سرخ شده باید مقداری نمک، پودر سیر، زردچوبه، پودر زنجبیل، آبلیمو، فلفل سیاه و زعفران دم کرده را با هم درون ظرفی کوچک ترکیب کنید و پس از یکدست شدن و پایان 30 دقیقه زمان، ماهی را به روغن مایع و این مخلوط آغشته کنید. برای آغشته کردن ماهی به این مواد بهتر است از برس مخصوص استفاده کنید.

پس از پوشش دادن تمام قسمت‌های ماهی با مواد گفته شده آن را به مدت 45 دقیقه تا یک ساعت درون فر قرار دهید تا به طور کامل بپزد. پس از پایان این مدت زمان ماهی را تست کنید و اگر آماده بود چند دقیقه‌ای گریل فر را روشن کنید تا ماهی طلایی شود. به این ترتیب ماهی خوشمزه رستورانی شما آماده خوردن است.

طرز تهیه ماهی سرخ شده بدون آرد

 

طرز تهیه ماهی سرخ شده لذیذ و مجلسی با استفاده از ماهیتابه

اگر می‌خواهید ماهی خود را با استفاده از ماهیتابه سرخ کنید، ابتدا باید ماهی را شسته و در مخلوط نمک، زردچوبه و ادویه مخصوص ماهی به مدت 30 دقیقه بخوابانید. بعد از پایان 30 دقیقه، درون ماهیتابه روغن می‌‎ریزیم و ماهی را درون آن بر روی شعله کم اجاق گاز قرار دهید تا به خوبی مغز پخت شود. در همین حین ماهیتابه دیگری برداشته و درون آن سیر رنده شده را سرخ کنید و به آن گشنیز، جعفری و آب نارنج نیز اضافه کنید.

بعد از اینکه ماهی سرخ شد، آن را به ماهیتابه دوم منتقل کنید تا به مدت پانزده دقیقه با سایر مواد بر روی گاز بماند و طعم آن‌ها را به خود بگیرد. پس از پایان پانزده دقیقه ماهی شما آماده است و می‌توانید از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید.

طرز تهیه ماهی سرخ شده با ماهی تابه

نکات مهم در طبخ ماهی سرخ شده

همانطور که طبق طرز تهیه ماهی سرخ شده گفته شده در این مطلب پیش می‌روید به این نکات نیز توجه کنید:

  • استفاده از پودر سوخاری به سلیقه شما بستگی دارد و اگر دوست دارید می‌توانید پیش از سرخ کردن ماهی را در آن بغلطانید.
  • توجه داشته باشید ماهی را برای سرخ کردن انتخاب کنید که مناسب این نوع طبخ کردن باشد.
  • ماهی را می‌توانید در کنار پلوی ساده، زعفرانی یا شوید پلو میل کنید.
  • می‌توانید از ادویه و سبزی‌های مورد نظر خود که مناسب ماهی هستند نیز در طبخ این غذا استفاده کنید.

امیدواریم موارد گفته شده در پخت یک ماهی خوشمزه و لذیذ به شما کمک کنند. اگر این دستور پخت را دوست داشتید و از آن استفاده کردید، خوشحال می‌شویم نظرات و تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا